آدرس:

ستارخان، ضلع غربی پل، پلاک455

تلفن تماس:

09171199398

ایمیل:

info@Rowyal.com

نرخ تورم عمان در سال 2023 | اقتصاد عمان

نرخ تورم عمان در سال 2023 | اقتصاد عمان

نرخ تورم عمان در سال 2023 | اقتصاد عمان

پیش بینی می شود که عمان در سال 2023 کمترین نرخ تورم را در شورای همکاری خلیج فارس داشته باشد.

طبق آخرین گزارش Kamco Invest پیش بینی می شود که سلطان نشین عمان برای سال 2023 دارای 1.9 درصد شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) باشد که کم ترین نرخ تورم را در شورای همکاری خلیج فارس داشته است. شاخص  CPIشناخته شده ترین شاخص تورم است که درصد تغییر قیمت سبدی از کالاها و خدمات مصرفی خانوارها در نرخ تورم را اندازه گیری می کند.

تورم پایین عمان، به مدیریت پیشگیرانه دولت نسبت به مشکل تورم جهانی نسبت داده میشود مشکلاتی مانند مقابله با بحران زنجیره تامین مرتبط با مواد غذایی.

در نتیجه، در طول ژانویه 2023، نرخ تورم در عمان به 1.89 درصد در سال تغییر کرد که پایین‌ترین رشد ماهانه از اوت سال 2021 میباشد. رشد تورم عمان عمدتاً ناشی از رشد 4.78 درصدی شاخص مواد غذایی و آشامیدنی غیرالکلی است که بزرگترین شاخص وزنی را دارا است.

علاوه بر این، شاخص رستوران‌ها و هتل‌های عمان نیز در ژانویه 2023 افزایش 3.91 درصدی نسبت به سال گذشته ثبت کرد. سلطان نشین عمان نیز شاهد یکی از پایین‌ترین نرخ‌های تورم در میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در سال 2022 بود که رشد قیمت در ژانویه 2022 به 4.4 درصد رسید. انتظار می رود تورم در منطقه شورای همکاری خلیج فارس در سال 2023 کاهش یابد که عمدتاً به دلیل افزایش نرخ بهره و کاهش رشد جهانی است.

نرخ تورم عمان در سال 2023 | اقتصاد عمان
نرخ تورم سالانه در عمان در فوریه 2023 ،1.9 درصد بود. تورم ناشی از غذا و نوشیدنی های غیر الکلی (5.1٪)، چربی ها و روغن ها (19.6٪)، ماهی و غذاهای دریایی (12٪) و تخم مرغ و پنیر، شیر (10.1٪) بود. به صورت ماهانه، قیمت مصرف کننده پس از افزایش 0.5 درصدی در ماه قبل، 0.4 درصد کاهش یافت. منبع: مرکز ملی آمار و اطلاعات - عمان

طبق گزارش های PWC، انتظار می‌رود تورم در شورای همکاری خلیج فارس در سال 2023 به طور متوسط به 2.7 درصد برسد. انتظار می‌رود که منطقه شورای همکاری خلیج فارس از ثبات نسبی خود در بخش مالی ، به لطف قیمت‌های بالاتر نفت و صادرات انرژی  در سال 2022، بهره‌مند شود. این گزارش می افزاید که این به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس اجازه می دهد تا در بخش های حیاتی سرمایه گذاری کنند تا از نوسانات آتی در قیمت های مواد غذایی و اجزای اصلی آن محافظت کنند.

 

در منطقه بزرگ‌تر MENA، انتظار می‌رود که تورم در مقایسه با اقتصادهای جهانی، بر رشد اقتصادی تأثیر بگذارد.

تلاش های برخی از کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا مانند کنترل قیمت و یارانه مصرف به کنترل قیمت ها کمک کرد. با این حال، انتظار می رود این اقدامات هزینه های اضافی را برای کشورهای واردکننده نفت در منطقه به همراه داشته باشد.

بر اساس گزارش بانک جهانی، کشورهای در حال توسعه واردکننده نفت در منطقه ممکن است نیاز به یافتن درآمدهای جدید، افزایش کسری بودجه، بدهی یا حتی کاهش هزینه های دولت در سایر حوزه های اقتصادی برای تامین هزینه های برنامه های کاهش تورم داشته باشند. در مقابل، چنین فشار مالی برای شورای همکاری خلیج فارس و سایر کشورهای صادرکننده نفت در منطقه وجود ندارد، زیرا انتظار می‌رود رشد درآمد دولت عمدتاً ناشی از قیمت‌های بالاتر نفت بیش از جبران هزینه‌های اضافی کاهش تورم ناشی از دولت‌ها باشد.

از سوی دیگر صندوق بین المللی پول گفت انتظار می رود تورم جهانی در سال 2023 به 6.6 درصد تثبیت شود و سپس در سال 2024 به 4.3 درصد در مقایسه با 8.8 درصد در سال 2022 کاهش یابد. این پیش بینی بر اساس کاهش مورد انتظار قیمت انرژی، بهبود زنجیره تامین جهانی و تثبیت قیمت کالاهای اساسی است.

با این حال، عواملی مانند رشد سریع‌تر اقتصادی در چین و افزایش قیمت انرژی می‌تواند فشارهای تورمی را افزایش دهد. تورم عمان تورم عمان تورم عمان تورم عمان تورم عمان تورم عمان

Rate this post
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.