آدرس:

ستارخان، ضلع غربی پل، پلاک455

تلفن تماس:

09171199398

ایمیل:

info@Rowyal.com

سبک زندگی در عمان

عمان واقع در جنوب شرقی شبه جزیره عربستان، با جمعیتی که تقریبا نیمی از آن را مهاجران تشکیل میدهند، به عنوان آرام ترین کشور خلیج فارس برای زندگی و کار شناخته می شود. به طور خاص، شهر مسقط از بین 50 مقصد برتر ر رتبه بندی بهترین شهر برای مهاجران توسط اینترنیشن، رتبه 23 را کسب کرد.  پایتخت عمان رتبه دوم را در شاخص سهولت اقامت دارد، جایی که مهاجران مردم را بسیار دوستانه و فرهنگ عمانی را کاملاً پذیرا می‌دانند.

جمعیت سلطان نشین عمان تا پایان مارس 2024 به 5,168,300 نفر رسید. 57 درصد از جمعیت را عمانی ها و 43 درصد باقی مانده را مهاجران تشکیل می دهند. در میان جمعیت مهاجران، مردان 35 درصد در حالی که زنان 9.5 درصد جمعیت را تشکیل می دهند. در میان جمعیت عمان، تفاوت جزئی در تعداد مردان و زنان وجود دارد که در آن مردان 28.7 درصد و زنان 28.3 درصد را تشکیل می دهند. آخرین گزارش نشان می دهد که جمعیت عمان با نرخ 1.49 درصد در سال در حال افزایش است. 

تعادل کار و زندگی

زندگی کاری در بیشتر منطقه خلیج فارس با اصطلاح شیفت اسپیلیت شناخته می شود که به معنی تقسیم ساعات کار به دو یا چند قسمت است. کارمندان در بسیاری از مشاغل عمان ترجیح می دهند، کار را زود شروع کنند، یک استراحت طولانی سه ساعته داشته باشند و سپس در شیفت بعد از ظهر، کار را ادامه دهند. سبک زندگی در عمان سبک زندگی در عمان58

 زمان بندی تقسیم شیفت عموماً 8 صبح تا 1 بعدازظهر و 4 بعد از ظهر تا 7 عصر است. البته همه سازمانها از این سیستم پیروی نمی کنند. مؤسسات دولتی معمولاً از 7 صبح تا 2 بعدازظهر و شرکت های خصوصی از 7 صبح تا 4 بعد از ظهر یکسره کار می کنند. 

آخر هفته رسمی در این کشور جمعه و شنبه است و تعطیلات رسمی عمان در سال 2024 به موارد زیر خلاصه می شود:

سبک زندگی در عمان 2023 | زندگی در مسقط | رویال

خرید و سرگرمی

مسقط مدرن ترین شهر عمان با مراکز خرید، رستوران ها، بارها، کلوپ های ورزشی و تعدادی اماکن تفریحی است. در بیشتر شهرهای دیگر، خرید، آشپزی و تجربه های تفریحی، کمتر غربی شده اند – با این حال، حتی در شهرهای کوچک، غالباً گروه های بزرگ مهاجران گرد هم می آیند و رویدادهای اجتماعی-فرهنگی خود را بر پا می کنند. زنانی که به عمان مهاجرت می کنند، می توانند از طریق فیس بوک با گروه هایی مانند انجمن زنان آمریکا، انجمن صنفی زنان عمان و سایرین ارتباط برقرار کنند. ایجاد ارتباط و پیوستن به رویدادهای اجتماعی برای سرگرمی می تواند شوک فرهنگی را کاهش دهد.

سبک پوشش و حجاب

دین رسمی عمان اسلام است و پس اکثر مردم بومی در این کشور مسلمان هستند. خوشبختانه برای گردشگران خارجی در این کشور هیچ قانونی درباره حجاب اجباری وجود ندارد. زنان عمان به ویژه در مناطق روستایی لباس‌های سنتی و محلی می‌پوشند که با دیدن آن ها متوجه پوشش غالب در سبک زندگی آن ها خواهید شد.

 اگر بخواهیم نوع پوشش در عمان را با امارات و به طور خاص دبی مقایسه کنیم، باید بگوییم که بهتر است در کشور عمان برای احترام به فرهنگ شان پوشیده تر لباس بپوشید، عمان آزادی های دبی را ندارد و تنوع کلوب ها و بارهای شبانه بسیار محدودتر از امارات می باشد. 

 

جریمه پوشش نامتعارف در عمان چقدر است؟

 معمولا مراکز خرید پوسترهایی را نصب می‌کنند که از مردم درخواست می‌کنند هنگام ورود به محل، لباس مناسب بپوشند. 

 

 

ماده 294 که طبق آن تخلفات عفت عمومی در قانون مجازات عمان جریمه نقدی دارد، را توضیح می دهیم. طبق این قانون، همه اتباع و مهاجران، مردان و زنان، «از پوشیدن تی شرت های بدون آستین و شورت در اماکن عمومی ممنوع هستند» – و این شامل مراکز خرید، سوق ها، سواحل، جاده های عمومی و غیره نیز می شود. 

سبک زندگی در عمان 2023 | زندگی در مسقط | رویال

‏متخلف با جریمه هایی بین 100 تا 300 ریال محکوم می شود که می تواند شامل یک تا سه ماه حبس نیز باشد. این جرایم در مورد هر شخصی که در معابر یا اماکن عمومی به نحوی ظاهر شود که اخلاق عمومی را خدشه دار کند یا با سنت و عرف جامعه مخالف باشد، اعمال می شود.

 

 

خب از موضوع حجاب که بگذریم، بیایید چند نکته مهم در مورد این کشور را مرور و بعد درباره، تفریحات، هزینه ها و چالش های آن صحبت کنیم: 

رستوران ها در عمان

در انتخاب رستوران، معمولاً شهرهای کوچکتر گزینه های کمی برای ارائه دارند. ترجیح بیشتر مهاجران، غذاهای آسیایی یا ترکی است. اما برای کسانی که از طیف متنوع خوراک ها لذت می برند، می توان تقریباً هر غذایی را در مسقط تجربه کرد.

 

 

فعالیت های ورزشی و فضای باز در عمان

در خارج از شهرها طیف متنوعی از ویژگی های جغرافیایی عمان، از جمله رشته کوه های ناهموار، وادی های دست نخورده و ماسه های بیابانی به مهاجران اجازه می دهد از انواع فعالیت های ماجراجویانه مانند کمپ زدن، شنا و بالا رفتن از تپه های شنی لذت ببرند. (در نظر بگیرید که کمپ های بیشتر از 48 ساعت نیاز به اخذ مجوز از شهرداری دارد)

فعالیت های فضای باز در گرمای تابستان عمان دشوار و ناخوشایند است. البته فصول خنک زمان مناسبی برای گشت و گذار در بیشتر نواحی این کشور و یافتن محیط هایی سرسبز با آبشارهای خیره کننده برای نمونه در صلاله و همچنین قطعه ای از بهشت ساحلی فراهم می کند.

 
سبک زندگی در عمان 2023 | زندگی در مسقط | رویال

چالش مهاجران برای زندگی در عمان، از نگاه آمار

طبق گزارش اینترنیشن که توسط مهاجران پاسخ داده شده است، ساکنین با چالش هایی روبرو هستند از جمله آینده شغلی (رتبه 48) و در حقوق و امنیت شغلی رتبه47. به نظر می‌رسد که مهاجران از یافتن گزینه‌های اوقات فراغت (با کسب رتبه 50)، در سفر و حمل و نقل42، 25 در محیط و آب و هوا، و 42 در زیرشاخص‌های سلامت و رفاه تحت شاخص کلی کیفیت زندگی، کمتر خوشحال باشند.  با این حال، مسقط در شاخص اکسپت اسنشال، یعنی با رتبه 8 به خوبی عمل می کند، جایی که برای مسکن (5) و زبان (10) امتیاز بالایی کسب کرده است. در منطقه، دبی با رتبه 2 و ابوظبی رتبه 9، شهر های مورد علاقه برای مهاجران هستند.

 

اجاره مسکن در عمان

اگرچه افراد خارجی حق خرید ملک در عمان را دارند، اما اجاره ملک در عمان عموماً تنها گزینه برای اکثر متقاضیان کار و مهاجران می‌باشد. هزینه اجاره آپارتمان حدوداً از ۲۰۰ ریال عمان به بالا می‌باشد. اجاره ملک در عمان عموماً سالانه است. 

برای اجاره ملک با کاربری های مختلف در کشور عمان، نیاز به امضای اجاره نامه دارید. در عمان پرداخت رهن وجود ندارد و ماهیانه اجاره به حساب صاحب ملک واریز می شود.   برای اجاره هر ملک به جز ۱۲ فقره چک مربوط به اجاره ماهیانه، ۱ فقره چک به منظور ضمانت پرداخت هزینه های ملک (قبض آب، قبض برق و …) از مستاجر گرفته می شود که در انتهای قرار داد عودت داده خواهد شد. 

 

هزینه زندگی

به طور کلی حدود هزینه زندگی معمولی در عمان برای یک نفر حدود ۳۸۸ ریال و برای یک خانواده چهارنفره حدود ۹5۰ ریال، برای هر ماه است. عمان از نظر هزینه های زندگی در بین ۱۹۷ کشور جهان، در رتبه ۵۸ قرار دارد. متوسط دستمزد خالص ماهیانه در عمان حدود ۶۵۴ ریال است.