آدرس:

ستارخان، ضلع غربی پل، پلاک455

تلفن تماس:

09171199398

ایمیل:

info@Rowyal.com

نکات بسیار مهم برای صادرات میوه – 1402

نکات بسیار مهم برای صادرات میوه – 1402

نکات بسیار مهم برای صادرات میوه

صادرات میوه و سبزیجات یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین بیزینس ها میان علاقه مندان به صادرات و تجار ایرانی است. دلیل این امر واضح است چراکه با توجه به شرایط آب و هوایی مناسبی که در تمامی فصول و در مناطق مختلف ایران وجود دارد، امکان پرورش و رشد گونه‌های مختلف گیاهی و میوه ها وجود دارد. به دلیل کیفیت بالای میوه‌های ایرانی، گرچه صادرات این نوع محصولات ریسک بالای فساد پذیری دارد اما سود قابل توجهی نصیب بازرگانان و باغداران می‌کند و این امر موجب شده افراد بسیاری به سرمایه‌گذاری در این حوزه اقدام کنند.

مزیت صادرات میوه:

در صادرات میوه مزیت های بسیار زیادی وجود دارد و یکی از مهم ترین این مزیت ها، بحث ارز آوری و توسعه ی اقتصاد کشور است. در کنار آن، موضوع شناخته شدن محصول ایرانی در سطح بین المللی و تلاش برای تولید محصولات با کیفیت تر نیز وجود دارد. به علاوه در کنار تولید، اشتغال زایی نیز مطرح می گردد و تعداد زیادی از جوان ایرانی می توانند در قبال این موضوع نان خانواده خود را تامین نمایند. 

کسب درآمد دلاری، ارزآوری ملی و توسعه تجارت خارجی کشور و  … از مهم‌ترین اهداف صادرات انواع میوه‌جات است و شواهد نشان می‌دهند که به دلیل تفاوت ارز داخلی و خارجی میزان سودآوری بسیار قابل‌توجه است.

میوه ایران را به چه کشورهایی صادر کنیم؟

گزارشات نشان می دهد که روسیه، عراق، ترکیه و کشورهای GCC )حاشیه خلیج‌فارس( بیشترین متقاضی میوه ایران هستند. 

صادرات میوه به عراق

یکی از وارد کنندگان عمده میوه از ایران کشور عراق است. بنابراین صادرات میوه به عراق از پتانسیل بالایی برخوردار است. سیب پتانسیل بالایی جهت صادرات به عراق دارد؛ به گونه‌ای که از گراف زیر مشخص است 74 درصد از واردات سیب در عراق از ایران تامین می‌شود.

صادرات میوه به روسیه

ایران اولین کشور صادرکننده خرما به روسیه است. کشور روسیه با داشتن ۱۴۴ میلیون نفر جمعیت و زمستان‌های طولانی، یکی از بزرگترین کشورهای وارد کننده میوه به خصوص در ماه‌های سرد سال است و می تواند کشور مناسبی برای صادرات میوه ایران میباشد. 

قصد صادرات میوه دارید این نکات را بخوانید:

مهم ترین موردی که باید در صادرات میوه و سبزیجات در نظر گرفته شود، استانداردهای کشور مبدا و کشور مقصد در است. بدون رعایت قوانین صادرات و واردات هر کشور، شرایط درست برای صادرات و واردات کالا و محصول امکانپذیر نیست. به علاوه در ایران تعدد بخشنامه ها در مورد ممنوعیت و یا لغو ممنوعیت برخی میوه ها میتواند بازرگانان را دچار خسارات فراوانی کند. برای مثال میوه ای که از باغدار خریداری شده و در مسیر گمرک می باشد بدون اطلاع قبلی، صادرات آن ممنوع اعلام می شود.

نکته دوم بسته بندی نامناسب میوه های صادر شده از ایران به سایر کشورهاست. اگر شما به کشورهای عربی سفر کرده باشید و سری به هایپرمارکت های آن ها بزنید، تفاوت محسوسی نسبت به بسته بندی میوه های لبنانی، هندی، پاکستانی و ایرانی را شاهد خواهید بود. کیفیت نا مطلوب بسته بندی در محصولات صادر شده از ایران، فرصت تجارت این کالای پرسود را بر باد خواهد داد..

نکته سوم، اطمینان از کلیه قوانین و الزامات واردات توسط کشور مقصد می باشد. بیش از 99 درصد کشورها نسبت به واردات محصولات با کیفیت و دارای گواهی آفت کش حساس هستند. پس حتما قبل از اقدام به ارسال از منابع معتبر الزامات آن را جویا شوید.

میزان سود صادرات این کالا بستگی به نوع محصول، بسته بندی، کشور مقصد و ارز مبادله‌ای دارد. میتوان گفت که صادرات به کشور‌های اروپایی و روسیه سود بالا‌تری نسبت به کشور‌های همسایه و حوزه خلیج فارس دارد اما به تبع کرایه حمل و نقل نیز بالاتر است و این متواند از مزیت رقابتی شما بکاهد. مد نظر داشته باشید که انتخاب شرکت نامناسب جهت حمل و نقل میتواند کل محاسبات شما را بهم بریزد. پس در انتخاب متصدی حمل و نقل خود نهایت دقت را داشته باشید.

در حمل و نقل میوه و سبزیجات جهت صادرات به نکات زیر توجه کنید:

صادرات میوه ایرانی میتواند بیزینس سود دهی برای علاقه مندان به این حوزه باشد، اما باید در ابتدا نسبت به قوانین و بخشنامه های گمرکی کشور ایران و مقصد مطلع بود و بعد از آن دانش و امکانات مربوط به این کار را در اختیار داشته باشید. پیشنهاد می شود که برای دفعات اول و دوم از یک مشاور در کنار خود استفاده کنید، چرا که میوه از جمله کالاهایی است که به دلیل فساد می تواند ضررهای جبران ناپذیری به صادرکننده وارد کند.

نکات بسیار مهم برای صادرات میوه

شستشو، سورتینگ و انجماد:

شستشوی میوه های صادراتی: پس از جمع آوری میوه ها از باغ، باید سموم و آلاینده های روی این میوه ها پاکسازی و شستشو شود

سورتینگ میوه های صادراتی: سورتینگ یعنی میوه ها از نظر اندازه، رنگ و پارامترهای دیگر به صورت یکسان دسته بندی و طبقه بندی شوند. 

شوک انجماد میوه های صادراتی: شوک انجماد یعنی به میوه ها یک شوک دمایی جهت انجماد سطحی می دهید تا ماندگاری آن ها تا رسیدن به کشور مقصد حفظ شود.

 
Rate this post
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.